NOFC – Títol 5è: Faltes i sancions

Art. 91.- Comissió de convivència i disciplina

  1. Els alumnes no podran ser privats de l’exercici del seu dret a l’educació i, en el cas de l’educació obligatòria, del seu dret a l’escolaritat.
  2. En cap cas no s’imposaran als alumnes mesures correctores ni sancions contra la integritat física i la dignitat personal.
  3. Per al correcte exercici dels drets i deures dels alumnes i el compliment efectiu de les mesures correctores i les sancions, es constituirà una comissió de convivència i disciplina formada pel director, el/la cap d’estudis, el/la COCOBE i el tutor/a de l’alumne/a. Quan la gravetat dels fets ho requereixi, hi assistirà també un membre representant de les famílies, del claustre i del PAS del Consell Escolar;
  4. Les funcions d’aquesta comissió seran:
    • garantir una aplicació correcta de la normativa de disciplina d’alumnes.
    • intervenir, a requeriment del director, en la qualificació de les faltes presumptament comeses pels alumnes.
    • col·laborar en la planificació de mesures preventives i en la mediació escolar.
    • ser escoltada en el cas que el director adopti mesures provisionals simultàniament a l’obertura d’un expedient.
  5. Els membres de la comissió de convivència que tinguin coneixement, pel seu càrrec, de dades de caràcter personal, excepte en aquells casos especialment previstos per la normativa, no podran comunicar-les a tercers. L’incompliment manifest d’aquest deure, comprovat pel director del Centre de manera fefaent, podrà comportar la inhabilitació automàtica del membre de la comissió per a continuar exercint les seves funcions en el si d’aquesta.
  6. La imposició als alumnes de les mesures correctores i sancionadores ha de tenir en compte el nivell escolar en què es troben els alumnes afectats, llurs circumstàncies personals, familiars i socials i la proporcionalitat amb la conducta o l’acte que les motiva, i ha de tenir per finalitat contribuir al manteniment i la millora del procés educatiu dels alumnes.
  7. Les conductes i els actes contraris a la convivència dels alumnes són objecte de correcció pel Centre si tenen lloc dins del recinte escolar o durant la realització d’activitats curriculars, complementàries i extraescolars o la prestació de serveis escolars de menjador, transport o d’altres organitzades pel Centre. Igualment, comporten l’adopció de les mesures correctores i sancionadores com a conseqüència dels actes dels alumnes encara que tinguin lloc fora del recinte escolar, estiguin motivades per la vida escolar o hi estiguin directament relacionades i afectin altres alumnes o altres membres de la comunitat educativa.

Art. 92.- Matisacions a les faltes contràries a la convivència

  1. Algunes circumstàncies poden fer disminuir la gravetat de les actuacions dels alumnes contràries a les normes de convivència. Són les següents:
    • El reconeixement espontani per part de l’alumne de la seva conducta incorrecta.
    • No haver comès amb anterioritat faltes ni conductes contràries a la convivència en el Centre.
    • La petició d’excuses en els casos d’injúries, ofenses o alteració del desenvolupament de les activitats del Centre.
    • La falta d’intencionalitat.
    • Acollir-se a un procés de mediació.
  2. Les circumstàncies que poden augmentar la gravetat de les actuacions dels alumnes contràries a les normes de convivència són aquestes:
    • Les que causin danys, injúries o ofenses als companys d’edat inferior, amb necessitats educatives o als incorporats recentment al Centre.
    • Les que indiquin premeditació o reiteració de la falta.
    • Les que, per la seva naturalesa, comportin discriminació per raó de naixement, raça, sexe o la situació personal o social.
    • Les que suposin una acció col·lectiva o comportin publicitat manifesta.
    • Les que atemptin contra els òrgans unipersonals o col·legiats del Centre i els seus docents.

Art. 93.- Conductes contràries a les normes de convivència

  1. Les conductes dels alumnes considerades contràries a les normes de convivència, o conductes lleus, i que seran mereixedores de correcció són les següents:
    • Les faltes injustificades de puntualitat a l’horari de l’escola.
    • Les faltes injustificades d’assistència a classe o a altres activitats educatives organitzades pel Centre
    • Qualsevol acte d’incorrecció i desconsideració amb els altres membres de la comunitat educativa.
    • Qualsevol acte injustificat que alteri el desenvolupament normal de les activitats del Centre, especialment de les activitats d’avaluació.
    • El deteriorament no greu, causat intencionadament, de les dependències del Centre, del material d’aquest o dels objectes i les pertinences dels altres membres de la comunitat educativa.
    • Els actes d’indisciplina que, a criteri del professor corresponent o del tutor, no tinguin caràcter greu.
    • Les injúries, ofenses, amenaces, vexacions o humiliacions a qualsevol membre de la comunitat educativa o que atemptin contra llur intimitat, inclosos quan es facin per mitjà de xarxes digitals, quan no tinguin la consideració de greus.
    • La captura, emmagatzemament, tractament o difusió, per mitjans analògics o digitals, de dades de caràcter personal, inclosa la imatge i veu, de membres de la comunitat educativa quan no tinguin la consideració de greus.
  2. Les mesures correctores d’aquestes conductes contràries a les normes de convivència seran les següents, segons les circumstàncies:
    • a)Mesures correctores que pot aplicar qualsevol professor:
      • Amonestació oral
      • .Compareixença immediata davant del cap d’estudis o del director del Centre.
      • Privació del temps d’esbarjo.
      • Amonestació escrita, que serà donada a conèixer a l’alumne, i si és menor de 18 anys, als progenitors o tutors legals.
    • b)Mesura correctora que, escoltat l’alumne, poden aplicar el cap d’estudis o el director del Centre:
      • Amonestació escrita, que serà donada a conèixer als pares o representants legals de l’alumne si aquest és menor d’edat.
      • Realització de tasques educadores per a l’alumne, en horari no escolar i per un període no superior a dues setmanes.
      • Suspensió del dret a participar en activitats no lectives del Centre per un període màxim d’un mes.
      • Canvi de grup per un període màxim d’una setmana.
      • Suspensió del dret d’assistència a determinades classes per un període no superior a cinc dies lectius, durant el qual l’alumne romandrà en el Centre i realitzarà els treballs acadèmics que se li encomanin.
      • Sempre que sigui possible, activitats d’utilitat social per al Centre educatiu.
      • L’establiment d’obligacions concretes per a la família, en el marc de la carta de compromís educatiu.
  3. De qualsevol mesura correctora de les indicades en la lletra b) de l’apartat anterior, n’ha de quedar constància escrita en l’expedient escolar de l’alumne amb explicació de quina és la conducta que l’ha motivada, i els seus pares o tutors en seran oportunament informats.
  4. En els supòsits previstos en l’apartat 1, la mesura correctora es podrà substituir per l’acord que resulti d’un procés de mediació en el que participin, lliurement, les diferents parts implicades.

Art. 94.- Reclamacions contra les mesures correctores

L’alumne o els seus pares o tutors podran reclamar contra les mesures correctores que se li hagin imposat.

La reclamació serà feta davant el director del Centre o, en el cas que l’autor de la correcció hagi estat el director, davant el Consell Escolar o la inspecció educativa.

Art. 95.- Prescripció de les conductes contràries a les normes de convivència

Les conductes contràries a les normes de convivència prescriuran pel transcurs del termini d’un mes comptat a partir de la seva comissió.

Les mesures correctores prescriuran en el termini d’un mes des de la seva imposició.

Art. 96.- Conductes greument perjudicials per a la convivència

  1. Seran considerades faltes greus i, en conseqüència, seran mereixedores de sanció, les següents:
    • Els actes greus d’indisciplina, les injúries, ofenses, agressions físiques, amenaces, canvis o suplantació de la identitat digital, vexacions o humiliacions a qualsevol membre de la comunitat educativa, el deteriorament intencionat de llurs pertinences i els actes atemptin greument contra llur intimitat o llur integritat personal, inclosos quan es facin per mitjà de les xarxes digitals i/o aparells tecnològics.
    • L’alteració injustificada i greu del desenvolupament normal de les activitats del Centre, especialment les d’avaluació, la falsificació o la sostracció de documents i materials acadèmics i la suplantació de personalitat en actes de la vida escolar, inclosa la suplantació de la identitat en xarxes informàtiques
    • El deteriorament greu, causat intencionadament, de les dependències o dels equipaments del Centre o del material d’aquest.
    • Els actes o la possessió de mitjans o substàncies que puguin ésser perjudicials per a la salut, i la incitació a aquests actes i especialment la incitació al consum.
    • La comissió reiterada d’actes contraris a les normes de convivència del Centre.
    • Les actuacions i les incitacions a actuacions perjudicials per a la salut i la integritat personal dels membres de la comunitat educativa del Centre.
    • La captura emmagatzematge, tractament o difusió, per mitjans analògics o digitals, de dades de caràcter personal, inclosa la imatge, el vídeo, l’animació, el text o la veu, de qualsevol membre de la comunitat educativa sense el seu consentiment exprés, quan se’n derivin conseqüències greus pels mateixos.
  2. Els actes o les conductes a què fa referència l’apartat 1 que impliquin discriminació per raó de gènere, raça, naixença o qualsevol altra condició personal o social dels afectats, s’han de considerar especialment greus. També quan es realitzin contra l’alumnat més vulnerable per les seves característiques personals, socials o educatives.
  3. En cas de dubte pel que fa a la gravetat de la falta comesa per un alumne, s’atendrà al criteri de la comissió de convivència del Consell Escolar.

Art. 97.- Sancions per les conductes greument perjudicials a la convivència

  1. La imposició de sancions per conductes greument perjudicials per a la convivència del Centre i considerades faltes greus en l’article anterior correspondrà al director/a de l’escola.
  2. Les sancions que podran imposar-se per la comissió de les faltes considerades greus seran les següents:
    • Suspensió del dret a participar en activitats educatives i de convivència de caràcter no lectiu, extraescolars i/o complementàries.
    • Suspensió del dret a assistir al Centre o a determinades classes, en tots dos supòsits per un període màxim de tres mesos o pel temps que resti fins a la finalització del curs acadèmic, si són menys de tres mesos.
    • Inhabilitació definitiva per a cursar estudis en el Centre.
    • Realització de tasques educadores per a l’alumne, en horari lectiu per un període no superior a un mes.
    • Reparació econòmica dels danys causats al material del Centre o bé al d’altres membres de la comunitat educativa.
    • Realització d’activitats d’utilitat social per al Centre.
    • Restitució d’allò que s’hagi sostret.
  3. La sanció d’un alumne amb la suspensió del dret a participar en determinades activitats educatives no implicarà la pèrdua del dret a l’avaluació contínua ni l’obligació de l’alumne de realitzar determinats treballs acadèmics. Per a aquest fi, el tutor lliurarà a l’alumne un pla de treball de les activitats que ha de realitzar i establirà les formes de seguiment i control durant els dies de no assistència al Centre. Aquest pla de treball podrà consistir en la realització de lectures, exercicis, en l’estudi de temes, etc.
  4. Per a garantir l’efecte educatiu de l’aplicació de les sancions que comportin la pèrdua del dret a assistir temporalment al Centre en les etapes d’escolarització obligatòria, es procurarà l’acord del pare, mare o tutor legal. Quan no s’obtingui aquest acord la resolució que imposa la sanció expressarà motivadament les raons que ho han impedit.
  5. La sanció d’inhabilitació definitiva per a cursar estudis en el Centre, en les etapes obligatòries, ha de garantir a l’alumne un lloc escolar en un altre Centre. El Departament d’Ensenyament ha de disposar el que sigui pertinent quan el Centre afectat no pugui gestionar directament la nova escolarització de l’alumne en qüestió.
  6. Quan s’imposin les sancions previstes en els apartats a) i b), de l’apartat 1, i a petició de l’alumne, el director del Centre podrà aixecar la sanció o acordar la readmissió, prèvia constatació d’un canvi positiu en la seva actitud.
  7. Així mateix, l’alumne al que s’hagi obert un expedient, en els termes previstos en aquest reglament, que hagi finalitzat amb qualsevol tipus de sanció, no podrà ser delegat de curs ni durant el curs en el que se l’hagi obert l’expedient ni en el posterior.

    Art. 98.- Resolució consensuada

    Quan, en ocasió de la presumpta comissió de faltes greument perjudicials per a la convivència, l’alumne, i la seva família en els casos de menors d’edat, reconeixen de manera immediata la comissió dels fets i accepten la sanció corresponent, la direcció fa una resolució consensuada, i imposa i aplica directament la sanció. Aquesta mesura evita la incoació de l’expedient sancionador.

    Tanmateix, ha de quedar constància escrita del reconeixement de la falta comesa i de l’acceptació de la sanció per part de l’alumne i, en els menors d’edat, dels progenitors o tutors legals.

    Art. 99.- Instrucció de l’expedient previ a la sanció de falta greu

    1. Les faltes considerades greus només podran ser objecte de sanció amb la prèvia instrucció d’un expedient.
    2. La instrucció de l’expedient es realitzarà en la forma que s’indica en l’article següent.

    Art. 100.- L’expedient acadèmic

    1. El director del Centre és l’òrgan competent per a iniciar l’expedient, per pròpia iniciativa o a proposta de qualsevol membre de la comunitat educativa. En iniciar l’expedient, el director:
      • Informarà l’alumne afectat i, en el cas de menors de 18 anys, també als progenitors o tutors legals.
      • Nomenarà l’instructor entre els docents. L’alumne afectat i, en el cas de menors de 18 anys, també els progenitors o tutors legals, poden recusar l’instructor. Si és el cas, presentaran la sol·licitud, que haurà de ser motivada, davant del director, que la resoldrà.
      • Per tal de formalitzar l’obertura de l’expedient, elaborarà un document que inclourà:
        • Data, les dades del Centre, del director i de l’alumne.
        • Les conductes presumptament imputades.
        • La presumpta responsabilitat de l’alumne/a.el nomenament de l’instructor.
        • La possibilitat de recusar l’instructor.
        • Si és el cas, les mesures provisionals contemplades en l’apartat següent.
      • Per tal d’evitar perjudicis majors a l’educació de l’alumnat afectat o a la resta de l’alumnat del Centre, en incoar un expedient la direcció del Centre pot aplicar, de manera excepcional, i com a mesures provisionals, una suspensió provisional d’assistència a classe per un mínim de 3 dies lectius prorrogables fins a un màxim de 20 dies lectius, que constarà en la resolució de la direcció que incoa l’expedient. Aquesta suspensió pot comportar la no-assistència al Centre. Altrament, l’alumne haurà d’assistir al Centre, però no podrà participar en les activitats lectives amb el seu grup mentre duri la suspensió provisional d’assistència a classe. En tot cas, en la suspensió provisional d’assistència a classe, es considera a compte de la sanció. Simultàniament, es determinaran les activitats i les mesures educatives a dur a terme durant aquest període.
    2. L’instructor realitzarà les actuacions que estimi necessàries per tal d’esclarir els fets i determinar les responsabilitats. Totes les actuacions de l’instructor han d’estar presidides pel principi de raonable protecció de la informació de caràcter personal que aparegui a l’expedient.
    3. L’instructor, amb tota la informació recollida, elaborarà la resolució provisional, en la qual inclourà:
      • Data, la identificació del Centre, l’instructor i l’alumne.
      • Els fets imputats.
      • La responsabilitat de l’alumne implicat.
      • La proposta de sanció.
      • En el seu cas, les activitats d’utilitat social per al Centre.
      • En el seu cas, la reparació o restitució dels danys o materials que hagin quedat afectats per l’actuació sancionada.
      • La possibilitat de presentar al·legacions.
    4. L’instructor donarà vista de la resolució provisional incoada fins a aquells moments a l’alumne afectat i, en el cas de menors de 18 anys, també als progenitors o tutors legals. El termini per a efectuar aquest tràmit és de 5 dies lectius a comptar des de la data de la resolució provisional. Així mateix, comunicarà a l’alumne i, en el cas de menors de 18 anys, els progenitors o tutors legals, la possibilitat de formular al·legacions respecte a la resolució provisional. D’aquest tràmit quedarà constància escrita.
    5. Per a realitzar el tràmit d’audiència, l’instructor, en el termini de 5 dies lectius a comptar des del tràmit de vista, convocarà l’alumne, i, en el cas de menors de 18 anys, els progenitors o tutors legals, per tal que puguin manifestar la seva conformitat amb allò que a l’expedient s’estableix i es proposa o que hi puguin formular al·legacions. En el cas que l’alumne i, en el cas de menors de 18 anys, els progenitors o tutors legals, no vulguin formular al·legacions, es seguirà amb la tramitació de l’expedient. En el cas que l’alumne i, en el cas de menors de 18 anys, els progenitors o tutors legals, vulguin formular al·legacions, aquests es tindran en consideració en la tramitació de l’expedient. D’aquest tràmit en quedarà constància escrita.
    6. L’instructor valorarà les al·legacions de l’alumne i, en el cas de menors de 18 anys, els progenitors o tutors legals, i elaborarà la proposta de resolució definitiva, que transmetrà al director, en la qual inclourà:
      • Data, la identificació del Centre, l’instructor i l’alumne.
      • Els fets imputats.
      • La responsabilitat de l’alumne implicat.
      • La proposta de sanció.
      • En el seu cas, les activitats d’utilitat social per al Centre.
      • En el seu cas, la reparació o restitució dels danys o materials que hagin quedat afectats per l’actuació sancionada.
      • En el seu cas, les al·legacions presentades i la seva valoració.
    7. El director valorarà el document anterior i elaborarà la resolució definitiva, que comunicarà a l’alumne i, en el cas de menors de 18 anys, als progenitors o tutors legals. En aquest document, informarà a la família dels possibles tràmits de revisió, reclamació i recurs. La resolució definitiva contindrà, com a mínim, la següent informació:
      • Data, la identificació del Centre, l’instructor i l’alumne.
      • Els fets imputats.
      • La valoració de la responsabilitat de l’alumne amb l’especificació, si escau, de les circumstàncies que poden augmentar o disminuir la gravetat de la seva actuació.
      • En el seu cas, les al·legacions presentades i la seva valoració.
      • La sanció, incloent, si és el cas, les mesures provisionals ja realitzades.
      • En el seu cas, les activitats d’utilitat social per al Centre.
      • En el seu cas, la reparació o restitució dels danys o materials que hagin quedat afectats per l’actuació sancionada.
      • L’especificació de la competència del director de l’escola per a imposar les sancions que corresponguin.
      • La possibilitat de revisar, reclamar o recórrer la resolució.
    8. L’alumne o, en el cas de menors de 18 anys, els progenitors o tutors legals, poden demanar la revisió de l’expedient per part del Consell Escolar. El termini per a presentar la revisió és de 3 dies lectius i el termini per a resoldre-la és de 5 dies lectius. Si és el cas, el Consell Escolar revisarà la instrucció de l’expedient i emetrà les consideracions que cregui oportunes respecte de la responsabilitat de l’alumne i de la sanció. Si l’alumne i, en el cas de menors de 18 anys, els progenitors o tutors legals, no demanen el tràmit de revisió, l’expedient seguirà amb la seva tramitació.
    9. Si s’ha efectuat el tràmit de revisió, el director, a la vista de les consideracions, farà la resolució final, que pot implicar la modificació de la sanció o d’altres mesures. Si no s’ha efectuat el tràmit de revisió, la resolució definitiva passarà a considerar-se resolució final. La resolució final contindrà:
      • Data, la identificació del Centre, el director i l’alumne.
      • Els fets imputats.
      • Les infraccions que aquests fets han constituït.
      • La valoració de la responsabilitat de l’alumne amb l’especificació, si escau, de les circumstàncies que poden augmentar o disminuir la gravetat de la seva sanció.
      • La sanció definitiva, incloent, si és el cas, les mesures provisionals ja realitzades.
      • L’especificació de la competència del director de l’escola per a imposar les sancions que corresponguin.
      • La possibilitat de reclamació i revisió de la resolució.

    Art. 101.- Reclamació

    1. Contra la resolució final del director del Centre, es pot presentar reclamació davant del director dels Serveis Territorials d’Ensenyament, en el termini de 5 dies.
    2. Contra la resolució dels serveis Territorials es pot interposar, en el termini màxim d’un mes, recurs d’alçada davant el director general de Centres Concertats i Privats o l’òrgan que el substitueixi.
    3. Les sancions acordades no es podran fer efectives fins que s’hagi resolt el corresponent recurs o hagi transcorregut el termini per a la seva interposició.

    Art. 102.- Responsabilitats derivades

    1. Els alumnes que, intencionadament o por negligència, causin danys a les instal·lacions o al material del Centre o en sostreguin material han de reparar els danys o restituir el que hagin sostret, sens perjudici de la responsabilitat civil que els correspongui, a ells mateixos o als progenitors o tutors legals, en els termes que determina la legislació vigent.
    2. Qualsevol fet que pugui ser constitutiu de delicte o falta penal, haurà de ser comunicat al Ministeri Fiscal i als Serveis Territorials d’Ensenyament per part del director. Això no és obstacle perquè continuï la tramitació de l’expedient fins a la seva resolució i, si escau, imposició de la sanció.

    Art. 103.- Prescripció

    Les faltes i sancions prescriuen, respectivament, als tres mesos de la seva comissió i de la seva imposició.

    Art. 104.- Comunicació amb els progenitors o tutors legals

    1. Quan, per motiu de l’adopció de mesures correctores o de la instrucció d’un expedient, no sigui possible posar-se en contacte amb els progenitors o tutors legals per carta o trucada telefònica, l’escola podrà adoptar alguns dels procediments següents:
      • Carta certificada al domicili que consti en les dades de matrícula.
      • Burofax al domicili que consti en les dades de matrícula.
      • Trucada telefònica en horaris diferents, i davant la presència de testimonis, al telèfon que consti en les dades de matrícula.
      • SMS al telèfon que a l’escola consti com un dels telèfons de la família, davant la presència de testimonis.
      • Correu electrònic a l’adreça que consti a l’escola.
      • Altres mitjans adients.
    2. En el cas de no poder-se posar en contacte amb els progenitors o tutors legals, després d’haver emprat més d’un dels procediments anteriors, l’escola adoptarà les mesures correctores o prosseguirà la tramitació de l’expedient.
    3. En el cas de no poder-se posar en contacte amb els progenitors o tutors legals, qualsevol actuació posterior signada per la família en la que consti haver-se realitzat un tràmit anterior, servirà de comprovació del mateix.
    4. En el cas de no poder-se posar en contacte amb els progenitors o tutors legals, en el document corresponent es farà menció de la dificultat per a fer-ho i dels mitjans que l’escola ha emprat.
    5. Quan en el transcurs de la instrucció d’un expedient l’alumne o, si és menor de 18 anys, els progenitors o tutors legals, no vulguin signar els documents corresponents a la realització d’algun dels tràmits, es requerirà la signatura d’un testimoni conforme aquest tràmit s’ha realitzat i on consti la negativa de l’interessat a signar-ho.