NOFC – Títol 1: Naturalesa i finalitat
Capítol 1r. DEFINICIÓ DEL NOSTRE CENTRE
Art. 1.- Dades del Centre
El Centre docent La Salle Sant Celoni, situat a Sant Celoni, carrer Campins, nº59, és una escola privada, creada d’acord amb el dret reconegut en l’article 27.6 de la Constitució espanyola i explicitat en l’ article 21 de la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juny, reguladora del Dret a l’Educació (LODE).
Art. 2.- Aprovació del Centre
El Centre ha estat degudament autoritzat, la darrera modificació amb data 25/6/2007 (DOGC 4911). Té el número de codi 08025745 en el registre del Departament d’Ensenyament de la Generalitat i gaudeix de la personalitat jurídica que li atorguen les lleis.
Art. 3.- Ensenyaments que imparteix
La nostra escola imparteix els cicles i les etapes educatives següents: ed.infantil de segon cicle, primària i ESO.
Els ensenyaments impartits en el Centre s’ajusten a la legislació vigent i, en particular, i a les disposicions reglamentàries publicades pel Govern de la Generalitat, en particular als decrets que estableixen els currículums de les etapes educatives que l’escola imparteix.
Art. 4.- El Caràcter Propi
El Caràcter Propi del Centre reuneix els requisits establerts en l’article 115 de la LOE, i tots els membres de la comunitat educativa el coneixen i l’accepten com a descripció del model educatiu que l’escola ofereix a la societat en el marc de la llibertat d’ensenyament.
Capítol 2n. EL MODEL EDUCATIU DE L’ESCOLA LA SALLE
Art. 5.- Educació integral
- La Salle Sant Celoni és una escola cristiana, segons el que estableix el Codi de Dret Canònic en el cànon 803, i té la finalitat de promoure el ple desenvolupament de la personalitat dels alumnes, és a dir, l’educació integral.
- Aquest model d’educació integral està descrit en el document que expressa el Caràcter Propi del Centre i en el projecte educatiu del Centre, en el respecte al que preveuen els currículums establerts pel Govern de la Generalitat per a les diferents etapes educatives.
S’inspira en una concepció cristiana de la persona, la vida i el món, i procura preparar els alumnes per a participar activament en la transformació i el millorament de la societat.
L’escola ofereix a tots els alumnes l’ensenyament de l’àrea de religió catòlica i la possibilitat de plantejar-se la pròpia existència segons l’Evangeli en un marc de respecte i llibertat. La lliure elecció de l’escola per part dels pares implica el desig que llurs fills rebin formació religiosa catòlica.
L’obertura de l’escola a totes les famílies, sense discriminar ningú per motius religiosos, comporta la proposta i promoció d’activitats per a la formació humana i religiosa dels alumnes dintre de l’horari escolar, integrant l’experiència religiosa d’altres religions presents en la nostra societat.
Art. 6.- Escola catalana
L’assumpció de la realitat sociocultural de Catalunya i el respecte i compromís amb la cultura i la llengua catalanes són també expressió de la identitat i de la vocació de l’escola. La llengua vehicular del centre és el Català. L’escola compta amb un projecte lingüístic que desenvolupa el tractament de les llengues en l’activitat lectiva.
Art. 7.- Escola oberta
L’escola és oberta a tothom qui desitja l’educació que s’hi imparteix, defuig qualsevol discriminació i s’ofereix a la societat com una comunitat en la qual tothom és acceptat i tothom pot dialogar, escoltar i ser escoltat, i tots els qui hi participen se’n senten corresponsables.
En el marc de la llibertat d’elecció de Centre, els pares que sol·liciten plaça per a llurs fills en la nostra escola coneixen el seu projecte educatiu i hi estan d’acord. El projecte educatiu explicita l’oferta de formació pròpia de l’escola, que inclou els ensenyaments de caràcter religiós, en el respecte a les diverses creences i opcions religioses de les famílies. Les pràctiques de caràcter confessional tenen caràcter voluntari per als alumnes.
Capítol 3r. LA COMUNITAT EDUCATIVA DE L’ESCOLA
Art. 8.- La comunitat educativa
La comunitat educativa és fruit de la integració harmònica de tots els estaments que intervenen en l’escola: titularitat, alumnat, mestres i professors, personal d’atenció educativa, famílies i personal d’administració i serveis.
La configuració de l’escola com a comunitat educativa es manifesta sobretot en la comunió de criteris en el treball conjunt i en la participació corresponsable de tots els estaments en la gestió i la tasca educativa del Centre.
Art. 9.- Membres de la comunitat educativa
- La institució titular és responsable d’expressar i donar continuïtat als principis que defineixen l’educació que l’escola imparteix, segons expressa el caràcter propi, i vetlla per la cohesió de tots els qui col·laboren en la marxa del Centre.
- L’alumnat es el principal protagonista del seu propi creixement, intervenen activament en la vida de l’escola segons les exigències de l’edat, i hi assumeixen responsabilitats proporcionades a llur capacitat.
- Els i les mestres i el professorat i el personal d’atenció educativa constitueixen un sector fonamental de la comunitat educativa, i juguen un paper decisiu en la vida de l’escola. Ells orienten i ajuden els alumnes en el procés educatiu i complementen així l’acció formativa dels pares.
- El personal d’administració i serveis realitza tasques i assumeix responsabilitats molt diverses, totes al servei de la comunitat educativa i en col·laboració amb la institució titular, la direcció del Centre, els professors, els alumnes i les famílies.
- Les famílies han exercit el dret a decidir l’educació que desitgen per als seus fills quan han escollit l’escola i han volgut esdevenir membres de la comunitat educativa. Llur col·laboració activa en la tasca formativa del Centre es realitza, sobretot, a través de l’associació de pares.
Art. 10. Òrgan representatiu de la comunitat educativa
- El Consell Escolar és l’òrgan de govern representatiu de la comunitat educativa, i la seva composició garanteix que la titularitat, la direcció, els mestres i professors, els pares d’alumnes, els alumnes i el personal d’administració i serveis tinguin ocasió de coresponsabilitzar-se de la gestió global del Centre.